Til toppen

Åpenhetsloven Etman

Kort om Etman

Etman International ASA er et norsk holdingselskap stiftet i Desember 2001, for flere datterselskaper, og aksjene er fritt omsettelig på det åpne markedet. 

Etman International ASA har dessuten eierinteresser i Etm Øst AS (Oslo) og
Etman OY (Finland) som i sine områder/land driftes etter samme prinsipper mot proffmarkedet.

Produksjonsselskapet befinner seg i Changzhou, i et av Kinas mest attraktive områder for produksjon, og kombinerer høy kvalitet med lave produksjonskostnader. Fabrikken er ISO 9001 og 14001 sertifisert, og produserer iht. det enkelte land sine regler og normer. Changzhou er lokalisert ca 180km vest for Shanghai, og fabrikken har over 350 ansatte.

Etman’s kjerneprodukter er egenutviklede elektroprodukter rettet mot det skandinaviske proff og boligbyggemarkedet. Produktene omfatter kabel, stikkontakter, brytere, sikringspaneler, LED belysning, etc, med mål om å utvikle kvalitetsprodukter til konkurransedyktige priser uten fordyrende mellomledd.

Hva er åpenhetsloven?

Åpenhetsloven trådte i kraft i Norge 1. juli 2022. Loven pålegger store og mellomstore bedrifter – som oss i Etman – en informasjonsplikt og en plikt til å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

Formålet med den nye åpenhetsloven er at norske selskaper skal få bedre oversikt over risikoen for brudd på menneskerettigheter og arbeidsforhold ved produksjon av varer og tjenester. Allmennheten gis tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Forbrukertilsynet har ansvar for å føre tilsyn med loven.

Hva betyr åpenhetsloven for oss?

Som følge av Åpenhetsloven forsterker Etman Norge egen innsats. Styret i Etman har blant annet besluttet retningslinjer for aktsomhetsvurderinger med hensyn til grunnleggende menneskerettigheter, ILOs kjernekonvensjoner, FNs barnekonvensjons artikkel 32 og nasjonal lovgivning for arbeidstakerrettigheter som gjelder hele leverandørkjeden. Etman vil gjennomføre aktsomhetsvurderinger, kartlegging, forebygging, begrensning og gjøre rede for hvordan egen virksomhet og hvordan vår leverandørkjede håndterer eventuell negativ påvirkning på arbeidstaker- og menneskerettigheter. En del av strategien vår er at vi alltid kan og skal bli bedre. For å sikre samsvar med åpenhetsloven vil vi ta i bruk OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger.

Ved inngåelse av leverandøravtale med våre underleverandører vil vi be om at leverandøren signerer våre kontraktsvilkår og vår Code of Conduct som forøvrig er tilgjengelig på våre hjemmesider. .  

Diagram som forklarer metodikken for aktsomhetsvurderinger som brukes i Aktsomhetsvurderinger diagram.pngåpenhetsloven, basert på internasjonale standarder fra OECD og FN.

 

Informasjonsplikt

I henhold til loven vil vi fra og med 30. juni 2023 offentligjøre en årlig redegjørelse for vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger på vår hjemmeside.

Ved skriftlig forespørsel kan alle be om informasjon om hvordan vi håndterer de faktiske og potensielle negative konsekvensene vi kartlegger og vurderer gjennom risiko- og aktsomhetsvurderingene.

Vi kan meddele at vi tar åpenhetsloven på største alvor og har forankret ansvaret i ledelsen, samt er i prosess med å utarbeide nødvendige retningslinjer. Vi ber om noe tid før vi kan legge frem resultater fra aktsomhetsvurderingene.

Du kan kontakte oss ved å sende e-post til john.terje.skaara@etman.no for aktiviteter i Norge, eventuelt til jan.tore.skarland@etman.no for konsern henvendelser eller for våre aktiviteter utenfor Norge.

Vi vil som hovedregel besvare forespørselen din innen tre uker fra mottak.

Aktsomhetsvurdering i henhold til Åpenhetsloven Norsk.pdf

Etman Code of Conduct for Suppliers.pdf

Due diligence assessment in accordance with the Transparency Act.pdf